Myter om løbesko: Her er de 5 mest udbredte myter

Mange har gode råd og guider om løbesko, men det er de færreste som rent faktisk kan fortælle forskel på sandhed og myter.

Køb af løbesko er i årevis blevet gjort til noget af en videnskab. Men måske er det slet ikke så kompliceret. Det mener fysioterapeut og osteopat Eivind Møller i hvert fald ikke. Han er partner og faglig leder i Klinik, hvor han hjælper løbere og andre idrætsfolk på benene igen, når de er blevet skadet.

»Løbesko er for løberen, hvad bildæk er for bilen. De kan sjældent alene redde dig fra et problem, men bidrager væsentligt til, at du kan udføre din aktivitet. Og så skal man huske på, at løbesko er et standardiseret produkt, selvom vi alle er forskellige. Derfor kan det være svært at ramme lige den sko, der passer til dig,« forklarer han.

Sammen med Eivind Møller sender vi her fem udbredte myter om løbesko i graven.


1. Du skal købe den nyeste og den dyreste model fra et af de store mærker

Der er lavet nogle studier, som viser, at det ikke er særlig vigtigt, hvilken sko du løber i – om det er den helt nye model med en masse tekniske features, eller om det er mere beskeden model – så længe det er en løbesko. Skadesfrekvensen er cirka den samme. Så som nybegynder vil jeg helt sikkert starte med at købe den sko, som man først og fremmest blot føler sig godt tilpas i.

2. Du skal helst løbe så naturligt som muligt – i en sko med ‘zero drop’, hvor hælen og forfoden er i samme niveau, eller i en barfodssko

Det kræver en del tilvænning at gå fra klassisk løbesko til f.eks. zero drop, så grib det forsigtigt an, og søg eventuelt rådgivning, hvis du ønsker at skifte.

Hvad er så bedst? Det er et spørgsmål, der hører til på løbereligionernes slagmark, og for nogle år siden kom en bølge, hvor alle skulle løbe i barfodssko efter at have læst bogen ‘Født til at løbe’ om indianerne, der løb i sandaler eller bare fødder. Det var det mest naturlige og muligvis skadeforebyggende. Ny forskning indikerer dog, at musklerne i foden faktisk bliver mere aktiveret af at løbe i stødabsorberende sko. Da der er mange ”sandheder”, er det vigtigste altid at mærke efter, om det føles rigtigt i forhold til både løbeskoen og løbestilen. En god ide er at få foretaget en løbestilsanalyse. Det kan du gøre gratis i udvalgte butikker.

3. Jeg bliver hurtigere af at løbe en sko specielt til forfodsløb

Du bliver ikke hurtigere af at løbe i en sko til forfodsløb! Du bliver hurtigere af at løbe hurtigere. Ønsker man at prøve kræfter med at løbe forfodsstil, vil det være en god ide at købe en sko,der er specifikt indrettet til det: Det vil sige en sko med lavt drop, fx 0-6 mm drop. Den kan gøre det lidt lettere at arbejde med skiftet i løbestil. Det kunne passende være NIKE Free (3.0, 2.0, 1.0). Men husk at gå stille og kontrolleret frem i din træning. Det er en løbestil, der sætter andre krav til især dine fødder og området omkring din ankler.

4. Jeg falder indad, når jeg løber, så jeg har brug for nogle særlige antipronationssko

Undersøgelser indikerer, at hvis du har specifikke udfordringer omkring fødderne, som for eksempel markant indfald på foden, platfod, nedsunken forfod eller lignende, så kan sko med særlige egenskaber som eksempelvis antipronationssko eller andre med ekstraordinær støtte være en hensigtsmæssig løsning. Men husk prioriteringsrækkefølgen: Dine løbesko skal først og fremmest være komfortable.

5. Det betyder ikke noget, hvordan skoen ser ud

Det er ikke ligegyldigt, hvordan din sko ser ud. Selvfølgelig skal den være toplækker. Uanset om du er nybegynder eller ej, vil du gerne se godt ud, når du skal ud at løbe. Udseendet betyder noget for, at du har lyst til komme afsted, holder motivationen og føler dig godt tilpas i skoene undervejs.

TRE RÅD FRA EKSPERTEN, INDEN DU KØBER LØBESKO

Her er Eivind Møllers tre vigtigste guidelines, som du skal bruge, når du køber løbesko:

  1. Pasform og komfort: Sidder løbeskoen godt på foden, når du prøver den? Føles det rigtigt, når du løber i den?
  2. Teknikaliteter: Her kan man kigge på alle de ting, som bliver udviklet af løbeskofabrikanterne, når det gælder støddæmpning, skridtafvikling med mere.
  3. Farve og udseende: Det noget betyder for din løbeglæde, at dine løbesko er smarte.

Gode bud på pronation løbesko

Alle nedenstående løbesko passer til typen som har en rullende bevægelse indad. Det går under en betegnelse af løbesko som kaldes for pronation løbesko.


SHOP ASICS GT-1000 & 2000

Gode bud på neutrale løbesko

Hvis din fod falder normalt, har du ikke brug for støtte indad eller udad. Det betyder du skal bruge neutrale løbesko til din næste løbetur.