8 vilde og inspirerende apps, der gør det sjovere at løbe

Mobilen er for mange et uundværligt element til at gøre træningen sjovere og mere effektivt. Men har du styr på de nyeste tendenser og apps?

Trænger du til motivation til din løbetræning, er der en hel verden af smarte værktøjer og apps, der gør dine træningsture sjovere, end de nogensinde har været. Vi guider dig til nogle af de bedste her.


En effektiv træningsmakker

App: Endomondo

Endomondo udmærker sig som noget særligt for danskere, da den både indeholder en trackingfunktion, har personlige programmer – og så er den dansk. Mens du løber, får du opdateringer på dit tempo, og hvor langt du har igen på den planlagte rute. Her er også sociale aktiviteter og udfordringer, og du kan følge med i, hvor mange kalorier du forbrænder – hvis det også er et mål med din træning. Endomondo er en af de mest succesfulde danske apps, og den blev tilbage i 2015 solgt til det amerikanske fitness-mærke Under Armour for 557 mio. kr.

Få styr på både træning og kost

App: RUNNING weight loss

Denne app henvender sig til de løbere, der løber for at smide nogle overflødige kilo. Den har både fokus på, hvor meget og hvor hurtigt du bevæger dig, og hvad du kommer i munden. Den indeholder sunde opskrifter og opmuntrende beskeder fra din virtuelle træner, så har du fokus på at få vægten i bund, er dette absolut en motiverende partner at stikke i lommen til din næste træning. Har du hentet app'en kan du få gode råd her, til hvilken mad som giver brændstof på farten.

Facebook for motionister

App: Strava

Strava er en af de mest brugte og velkendte apps blandt løbere og cykelryttere til at opmåle distance og tempo – og især til blive inspireret af, hvad dine træningskammerater laver. Du kan følge dem på appen, like deres træning og sammenligne med dine egne præstationer. Du kan også se din egen udvikling over tid. Derudover er der udfordringer, som du kan tilmelde dig, og de såkaldte segmenter – afgrænsede ruter – hvor du kan sammenligne dine tider med alle andre Strava-brugere, der løber eller cykler den samme rute.

For entusiasten, der vil sætte hurtigere tider

App: SHFT.run

Nu bliver det avanceret. Denne app fungerer som en digital løbetræner, der skal hjælpe dig til at korrigere din løbestil, så den bliver så effektiv som muligt. Du sætter to små pods (elektroniske dataopsamlere) fast på dine løbesko og dit bryst, og så måler de angiveligt 12.000 data i sekundet om din løbestil. Alle data bliver overført til appen, der med det samme fortæller dig, hvordan du bør korrigere din løbestil. Med en pris på 2.000 kr. for de to pods er der tale om en ret pebret investering. Appen er udviklet i samarbejde med ortopædkirurg og FCK-læge Morten Boesen samt eliteløbere og løbetrænere. Du kan også bruge muligheden for en gratis løbestilsanalyse hos udvalgte butikker.

Få penge for at løbe

App: Sweatcoin

Bliv betalt for at træne! Det lyder som et lidt for godt tilbud, men det er det, som du kan med Sweatcoin-appen. Og det gælder ikke kun, når du løber. Det er alle de skridt, du tager i løbet af dagen, så længe du har din mobil på dig, der bliver registreret og kan veksles til forskellige varer i Sweatcoin-shoppen efterfølgende. Du skal dog være indstillet på, at det kan tage op til flere år at spare sammen til en af de store præmier, som eksempelvis en iPhone 8.

Gør dit løb til et computerspil

App: Zombies, Run

Din helikopter er skudt ned, og du må nødlande blandt en masse zombier. Zombies, Run! Denne app er både et spil og en løbeapp, hvor du bliver sendt ud på forskellige missioner. Der er dialog undervejs, men du kan med fordel også lave en musikliste til at holde dig kørende undervejs, når der ikke bliver sagt noget. Appen motiverer dig til at løbe hurtigere, men det er nok ikke den, du skal bruge, hvis du vil stresse af under løbeturen.

Få kroppen klar til løbeturen

App: 7 minute workout

Ikke en decideret løbeapp, men derimod et godt alternativ til hurtigt at få arbejdet kroppen igennem, de dage hvor der bare ikke er tid til at komme ud på stier og veje. Effektive øvelser, som er nemme at komme i gang med, får pulsen op og gør dig klar til din næste løbetur.

Gør din krop effektiv til at restituere om natten

App: Sleep Cycle

De fleste har efterhånden forstået, at kvaliteten af din søvn er vigtig for dit velbefindende. De natlige timer med hovedet plantet i hovedpuden har afgørende betydning for, hvordan du fungerer i hverdagen – men også for, hvordan du får bedst udbytte af al din træning. Hvis du ikke restituerer ordentligt med en god nats søvn, vil træningen ikke bygge dig op, men i stedet bryde dig ned. Derfor er det en god idé at bruge Sleep Cycle til at holde øje med omfanget og kvaliteten af din søvn.

Bonus-podcast: Til løbere i den skarpe ende af feltet.

Podcast: Frontrunner

Den tidligere danske eliteløber Henrik Them er manden bag Frontrunner, som er en del af Medianos podcast-univers. Them er værten, der både tager aktuelle emner fra den danske verden, ser nærmere på nye tendenser som løbefællesskaber uden for de etablerede klubber og præsenterer måder at forbedre din træning på. Han har ofte spændende gæster i studiet, som fortæller om oplevelser fra deres eget løberliv. Anbefalet varmt, ikke mindst hvis du interesserer dig for løb i den skarpe ende af feltet.

Har du styr på de rette løbesko?

Det er kun sjovt at have løbe apps liggende hvis man har styr på løbetøjet og løbeskoene. Med de mange inspirerende løbeapps som man bare må teste, kan det ikke gå hurtigt nok at finde de rette løbesko.