Den lette guide til terrænløb

Hvad er terræn? Terræn er næsten alt, som ikke foregår på en vej! Terræner er ude i naturen, ofte med storslået udsigt. Et terræn kan være en sti i den lokale bypark, men som regel ligger det uden for byerne i naturen.


Terrænløb versus gadeløb

Hvis du selv regner dig for at være en gadeløber, kan terrænløb være anstrengende i begyndelsen. Men der er utroligt mange gode grunde til at begynde på terrænløb! Du skal ikke tage dig af trafikken, trafikpropper og forurening. Terrænløb sørger for kondition og rekreation i harmoni med naturen.

Nogle fordele ved at bryde med byjunglen og finde et løbeterræn i din nærhed:

  • Ændringer i terrænet sørger for en mere udfordrende træning
  • Blødere overflader er mere behagelige for kroppen, især for leddene
  • Du kan nyde naturen, men samtidigt også løbetræne intensivt

Hvad skal jeg bruge til terrænløb?

Du kan starte med en løbetur i et terræn efter dit eget valg. Det kan bare være en off-road tur i din lokale park. Fordelen ved terrænløb er, at du ikke har brug for meget udstyr: Det er nok med løbesko (trailsko), vand samt at være mentalt forberedt! Start langsomt, vælg en enkel sti og undgå større udfordringer de første par gange. Dermed finder du ud af, om terrænløb virkelig er noget for dig.

Skift til næste niveau

Når du er klar til større terrænløb, skal du huske på, at forhindringer, såsom store sten og ujævne overflader, belaster dine ben og fødder mere end normalt. Du bør derfor styrketræne dine ben 2 til 3 gange om ugen. Din krops vægt, eller ekstra vægte bør være nok i ca. 15 minutter i hvert træningsforløb. Minimalisme er nøgleordet, når vi taler om udstyr til terrænløb. Men ønsker du at udvide din træning til skiftende højder og teknisk krævende terræner, bør du investere i terrænløbesko med en bedre sål, en robust vandflaske samt en GPS ur, så du kan måle din turs distance og finde hjem igen, hvis du er faret vild. Hvad venter du på? Gå ud og kom i gang med at løbe!