Løb og træning med Intersport

13 sjove træningsformer, der giver sved på panden

Er øvelserne i træningscentret blevet for ensformige? Så er det måske tid til, at du finder en ny sport! Her er 13 udvalgte og anderledes træningsformer, som er både sjove og udfordrende.
Tekst: Elisabeth Hamerik Schwarz
Foto: Istock, presse, m.fl.

Foto: Istock
Twerking - Ryst dig glad
Twerk udsprang af bounce-musikscenen i New Orleans i sen-80’erne, og dansestilen vil sætte dine baller og hofter på prøve og styrke dem på en provokerede og befriende måde. Sørg for at iføre dig løse bukser, så der er plads til at ryste bagdelen. I København kan du prøve twerking hos CPHDance, se mere på elstudio.dk, og i Aarhus kan du afprøve den sensuelle dansestil hos ipole.dk.

Foto: jumpingfitness-holbaek.dk
Jumping Fitness - Hop dig sund
Er du træt af de samme fitnessøvelser, kan du med jumping fitness kombinere aerobic med landeplagen over dem alle – trampolinen. Her øver du balance og hop, hvilket garanterer både sved på panden og et godt grin. Prøv for eksempel jumping fitness i Odense hos sundikroppen.dk, i Holbæk hos jumpingfitness-holbaek.dk, eller tjek fof.dk.

Foto: Mark Thyrring
Kajakpolo - Action på vandet
Som navnet antyder, er kajakpolo en blanding af vandpolo og kajakroning. I den actionfyldte sport spiller du på hold, og det handler om at score mål. Da det er en kontaktsport, har kajakkerne støddæmpere, ligesom du skal iføres en polstret vest og hjelm med visir. Se blandt andet kajakpolo.kano-kajak.org og bryggens-kajakpolo.dk.

Foto: Istock
Cheerleader - Spring ind i publikums hjerter
Du kender cheerleading fra sportsevents og som det, de ondskabsfulde piger i chick flicks dyrker, men faktisk er det en krævende konkurrencesport med koreografi, der involverer akrobatik, dans, kast, spring og pyramidestrukturer, og i bedste amerikanske stil skal du altid smile og være energisk, så det smitter af på publikum. Trænger du til at udfordre dine gymnastik- og smileevner, kan du prøve dig selv af hos bl.a. JAM Cheer i Aalborg, jamcheeraalborg.dk, Randers Cheerleaders, randerscheerleaders.dk, eller finde en klub nær dig på daff.dk/cheerleading.

Foto: Istock
Rope Skipping - Sjip dig stærk
Rope skipping startede på gaderne i USA og blev introduceret som sport i Danmark allerede i 1980’erne. I rope skipping kombinerer du sjipning med dansetrin, hvilket udfordrer dine koordinationsevner, og det er en sjov og anderledes motionsform, som træner hele kroppen. Find din klub på gymdanmark.dk.

Foto: Istock
Burlesque - Dansende drillerier
Amerikanske Dita von Teese introducerede den sensuelle og provokerende dans til masserne, og selv om du måske nu tænker, at det er noget med kinky undertøj, er burlesque blevet mainstream og påklædt og minder meget om showdance – tilsat drillerier og stole. Dansestilen er ikke udbredt i Danmark endnu, men er på vej. Vil du være firstmover, så gå ind på sweetburlesque.dk, ligesom cabaresque.dk i Aarhus tilbyder workshops.

Foto: Istock
Tabata - For den utålmodige
Japanske dr. Izumi Tabata har fundet frem til tabata-intervallerne, som en effektiv måde at forbedre iltoptagelse og præstation, og med tabata får du optimal fedtforbrænding ved at intervaltræne. Hele træningen varer en halv time inklusive opvarmning og nedkøling, og det er dermed en træningsform for den utålmodige, som gerne vil se resultater hurtigt. Se mere hos for eksempel Odder Fitness Center på odfit.dk eller powerhousecph.dk, eller find øvelser på nettet, hvis du foretrækker at træne hjemme.

Foto: Istock
Bodyflow - Giv yoga kamp til stregen
Er du træt af yoga og pilates, men holder af det rolige tempo, er bodyflow noget for dig. Her kombinerer du yoga, pilates og tai-chi og arbejder med din core for bedre balance og smidighed. Ligesom yoga og pilates er bodyflow et afbræk fra hverdagen og er en del af Les Mills-træningsformerne, som blev udviklet af Phillip Mills i 1980’erne. Bodyflow findes i flere fitnesscentre, men du kan også træne hjemme på stuegulvet ved hjælp lesmillsondemand.com

Foto: Istock
Poledance - Træn din indre sensuella
Poledance må siges i dag at være blevet ret så mainstream, og træningen er da også en god måde at udfordre styrke, holdning og koordination, mens du rykker dine mentale grænser, når du hænger med benene opad og hovedet nedad. Find din indre sensuella frem hos eksempelvis ElitePole i København, se elitepole.dk, eller House of Pole, se houseofpole.dk, som ligger på Frederiksberg, i Slagelse og i Esbjerg.

Foto: Erik Bjoern
Aerial Yoga - Yoga i luften
Aerial yoga er yoga med den “lille” udfordring, at øvelserne laves, men du hænger i stof fra loftet. Selv om det kan virke skræmmende, gør det det faktisk lettere at ramme de rigtige positioner, og da du i den grad skal bruge mavemusklerne, giver det en stærk core. Trænger du til en større udfordring, kan du også give dig i kast med aerial hoops, hvor du hænger fra loftet i snore og en ring. Se mere på yogafactory.eu, aerialart.dk, ipole.dk og fof.dk.

Foto: Istock
Bowspring - Farvel til "hunden"
Bowspring er en art yoga, hvor du styrker hele kroppen og ikke mindst ballerne ved hjælp af øvelser. Ligesom med yoga træner du kroppen ligeligt tilføjet små hop på stedet, mens hunden og ”namaste” helt er droppet. Tjek YouTube ud for bowspring-videoer, eller få onlinetræning på yogavivo.dk.

Foto: Istock
SUP - Padl dig til balance
Stand Up Paddle – eller SUP – fortsætter med at være hypet. Faktisk er det den hurtigst voksende sport på verdensplan. Padl dig oprejst frem på et board, og kombinér coretræning med naturoplevelser for både krop og sind. Find en klub på sejlsport.dk, eller tjek surfagency.dk og fynssurfskole.dk ud.

Foto: Fitness DK
Bulgarian bag - Find din indre bryder frem
Har du en bryder i dig, er Bulgarian bag noget for dig. Her benytter du en tung sæk som modvægt til forskellige styrkeøvelser og kan – i modsætning til med en vægtstang – hurtigt flytte sækken i alle retninger og optimere træningsintensiteten, mens du opbygger styrke i hele kroppen og træner hurtighed og koordinationsevner. Bulgarian bag kan blandt andet trænes i fitness.dk.